Voor gebruik van het Individuele Programma voor uw kind: Download onderstaand formulier en lever het in bij de leerkracht van uw kind indien u akkoord gaat.
Vragen? Neem dan contact op met de helpdesk of met de leerkracht van uw kind.
Indien de leerkracht van uw kind Druk in de Klas gaat gebruiken in zijn/haar klas, kunt u op deze pagina meer lezen over deze leerkrachtmethode. Zo wordt uitgelegd wat het doel is van Druk in de Klas en wat de methode inhoudt. Daarnaast wordt de online ondersteuning die wij leerkrachten bieden via deze website nader toegelicht, alsook het gebruik van de persoonsgegevens verzameld via deze website en de beveiliging ervan. Het toestemmingsformulier in de linker zijbalk kunt u gebruiken indien de leerkracht van uw kind het Individuele Programma van Druk in de Klas voor uw kind wil gebruiken. Wij vragen u het formulier in dat geval goed door te lezen en indien u akkoord gaat, te ondertekenen en in te leveren bij de leerkracht van uw kind. Voor vragen kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind of met onze helpdesk (info@drukindeklas.nl).
Wat is Druk in de Klas?
Om druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas te verbeteren, kunnen leerkrachten in het basisonderwijs van groep 3 tot en met groep 8 gebruikmaken van Druk in de Klas. Dit is een laagdrempelige gedragstherapeutische methode die gericht is op het verminderen van druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas door extra structuur en voorspelbaarheid te creëren en te focussen op het belonen van gewenst gedrag. De methode bestaat uit effectief bewezen gedragstherapeutische elementen die zonder training door de leerkracht in de klas kunnen worden gebruikt. De methode is bedoeld voor alle leerlingen die druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas vertonen. Deze kinderen kunnen de diagnose ADHD hebben, maar dat hoeft niet.
De methode is ontwikkeld door en valt onder de verantwoordelijkheid van: Stichting VU De Boelelaan 1105 1081 HV AMSTERDAM
Druk in de Klas bestaat uit een handleiding, een whiteboard en online leerkrachtondersteuning, welke beschikbaar is via de website www.drukindeklas.nl en ook een helpdesk bevat. Naast achtergrondinformatie over het ontstaan en beloop van druk en ongeconcentreerd gedrag, bevat de handleiding van Druk in de Klas grofweg 2 onderdelen:
klassikale gedragstherapeutische technieken voor de hele klas (het Klassikale Programma); en
individuele technieken voor 1 of 2 drukke en/of ongeconcentreerde leerlingen die aanvullend aan het klassikale programma kunnen worden gebruikt (het Individuele Programma). Bij het Individuele Programma wordt een Goed Gedrag Kaart gebruikt om samen met de leerling te werken aan specifieke gedragsdoelen, waarbij leerlingen niet-materiële beloningen ontvangen voor behaalde gedragsdoelen. Het Individuele Programma kent 3 intensiteitsniveaus, zodat de intensiteit kan worden afgestemd op de mate van gedragsverbetering die de individuele leerling laat zien.
Wat doet de VU met de gegevens?
Hoewel de handleiding van Druk in de Klas kan zonder aanvullende training door de leerkracht worden gebruikt, biedt de VU leerkrachten online ondersteuning bij het gebruik van de methode.
De online ondersteuning verloopt via deze pagina. Iedere klas heeft zijn eigen persoonlijke pagina, welke met een wachtwoord is beveiligd. Via de online ondersteuning kunnen leerkrachten de volgende vragenlijsten invullen:
Een korte checklist die wekelijks door de leerkracht via de website kan worden ingevuld. Via de checklist kan de leerkracht bijhouden of alle onderdelen van Druk in de Klas in een bepaalde week door de leerkracht in de klas zijn gebruikt.
Een korte gestandaardiseerde vragenlijst (de Effect Check) die circa elke 3 weken door de leerkracht wordt ingevuld en via de website naar de VU wordt verzonden. De Effect Check bevat vragen over de mate van druk en ongeconcentreerd gedrag van 1 of 2 leerlingen uit de klas die het Individuele Programma volgen. Aan de hand van de Effect Check wordt de voortgang van deze leerlingen binnen het Individuele Programma bijgehouden. Door de score van een individuele leerling in een bepaalde week te vergelijken met score van diezelfde leerling op de vorige Effect Check, wordt voor de leerkracht inzichtelijk of het drukke en ongeconcentreerde gedrag van de betreffende leerling voldoende is afgenomen. Op basis van de mate van gedragsverbetering ontvangt de leerkracht een automatisch gegeneerd advies via de website over het meest geschikte intensiteitsniveau voor de leerling. Uit dit advies kan blijken dat intensivering binnen het Individuele Programma aanbeveling verdient. Ook kan blijken dat het Klassikale Programma voldoende effectief is en het volgen van het Individuele Programma niet langer nodig is.
De leerkracht mag alleen de online Effect Check over een leerling invullen met voorafgaande schriftelijke toestemming van diens ouders of wettelijke vertegenwoordigers (download hier het toestemmingformulier). Deze toestemming kan te allen tijde worden ingetrokken door de ouders of wettelijke vertegenwoordigers.
Welke persoonsgegevens verwerkt de VU?
De VU vindt privacy erg belangrijk en doet er alles aan om de privacy van betrokken te beschermen. De VU houdt zich bij iedere gegevensverwerking aan de geldende wet- en regelgeving. De VU verwerkt alleen persoonsgegevens wanneer dit noodzakelijk is en verenigbaar is met de doeleinden waarvoor deze zijn verzameld (zie vraag 5).
Gegevens leerkracht
Wanneer een leerkracht gebruik wil maken van de online Ondersteuning, verstrekt de leerkracht via de website de volgende persoonsgegevens:
zijn e-mailadres; en
een zelfgekozen gebruikersnaam.
Gegevens leerlingen
Wanneer een leerkracht gebruik wil maken van het Individuele Programma van Druk in de Klas en de online Effect Check (zie vraag 3), vraagt hij hiervoor voorafgaande schriftelijke toestemming aan de ouders of wettelijke vertegenwoordigers van de betreffende leerling(en). Alleen wanneer deze toestemming is verleend, verstrekt de leerkracht via een persoonlijke, met wachtwoord beveiligde pagina op de website de volgende gegevens over de leerling(en):
de voornaam van de betreffende leerling(en); en
informatie over de mate van druk en ongeconcentreerd gedrag van de betreffende leerling(en) in de klas gedurende het gebruik van het Individuele Programma (door het invullen van de Effect Check).
Verdere gegevens over de leerling(en) worden niet verwerkt door de VU.
Gegevens bezoekers website
De VU gebruikt ten behoeve van de website alleen technische en functionele cookies alsmede analytische cookies die geen inbreuk maken op de privacy van de bezoekers. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan website wordt opgeslagen op de computer, tablet of smartphone van de bezoeker. De cookies die de VU gebruikt zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en het gebruiksgemak van de bezoeker. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld de voorkeursinstellingen van de bezoekers. Ook kan de VU hiermee de website optimaliseren. Afmelden voor cookies is mogelijk door de internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast is het mogelijk om alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van de browser te verwijderen.
Voor welke doelen worden persoonsgegevens verwerkt door de VU?
De VU verwerkt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
het bieden van online Ondersteuning aan leerkrachten;
het generen van een automatisch advies aan de leerkrachten met betrekking tot de leerlingen die deelnemen aan het Individuele Programma van Druk in de Klas en de Effect Check;
het verkrijgen van inzicht in de effectiviteit van de methode Druk in de Klas;
het verbeteren en verder ontwikkelen van de methode Druk in de Klas;
het optimaliseren van de website.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
De VU bewaart persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is voor de doelen waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld en de doelen die daarmee verenigbaar zijn.
Deelt de VU persoonsgegevens met anderen?
De VU verstrekt persoonsgegevens niet aan derden, tenzij dit nodig is om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Met bedrijven die persoonsgegevens verwerken in opdracht van de VU, sluit de VU een bewerkersovereenkomst om te zorgen voor adequaat niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van de persoonsgegevens. De VU blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen.
Hoe is de beveiliging geregeld?
De VU neemt de bescherming van persoonsgegevens serieus en neemt passende technische en organisatorische maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.
Hoe kunnen gegevens worden ingezien, aangepast of worden verwijderen en waar kan ik terecht voor vragen of klachten over privacy?
Betrokkenen, en bij minderjarigen de ouders of wettelijke vertegenwoordigers, van wie persoonsgegeven worden verwerkt, hebben het recht de betreffende persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Een verzoek tot inzage, correctie of verwijdering kan per post worden verstuurd naar:
Stichting VU t.a.v. de Functionaris voor de Gegevensbescherming De Boelelaan 1105 1081 HV AMSTERDAM
Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door u is gedaan, vragen wij u een kopie van uw identiteitsbewijs bij het verzoek mee te sturen. Hierbij vragen we u om uw pasfoto en Burgerservicenummer (BSN) zwart te maken. Dit ter bescherming van uw privacy. De VU zal zo snel mogelijk, maar binnen vier weken, op uw verzoek reageren.
Ook vragen of klachten over deze privacyverklaring, de wijze waarop uw gegevens worden verwerkt of hoe de VU omgaat met de privacy van u of uw kind in het algemeen, kunt u contact opnemen met de VU op voormelde wijze.
Wijzigingen
Deze privacyverklaring kan gewijzigd worden. Via de website vindt u altijd de laatste versie van de privacyverklaring.